دومين همايش رويکردهاي ميان‌رشته‌اي به آموزش زبان، ادبيات و مطالعات ترجمه با هدف ارتقاي فعاليت‌هاي پژوهشي ميان‌رشته‌اي 14 و 15 مهر ماه در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، دکتر مسعود خوش‌سليقه، دبير اين همايش، در این خصوص اظهار کرد: پس از برگزاري موفقیت‌آمیز اولين همايش رويکردهاي ميان‌‌رشته‌اي آموزش و فراگيري زبان در سال ۱۳۹۱ به کوشش دکتر رضا پیش قدم و با درک نياز به پوشش طيف علمي وسيع‌تري، گروه زبان و ادبيات انگليسي دانشگاه فردوسي بر آن است تا دومين همايش رويکردهاي ميان‌رشته‌اي آموزش زبان، ادبيات و مطالعات ترجمه را نیز برگزار نمايد.

وی ادامه داد: استفاده بينا‌فرهنگي از زبان به شيوه‌هاي مختلف پديده‌ پويايي است که با چالش‌هاي گوناگوني در محيط هاي مختلف روبه‌رو است.

به گفته خوش‌سلیقه از آنجايي که به نظر مي‌رسد يافته‌هاي پژوهشي در چارچوب‌هاي سنتي و مرزهاي حوزه‌هاي علمی مرسوم، پاسخگوي تمامي نيازهاي امروزي نيست، هدف اصلي اين همايش ترويج فعاليت‌هاي پژوهشي ميان‌رشته‌اي و تشويق شرکت‌کنندگان همايش به پا فرانهادن از قلمروي يک رشته خاص و بهره بردن از مفاهيم، رويکردها و روش‌هاي ديگر حوزه‌هاي علمي است که حل بسياري از مسايل کنوني را تسهيل يا حتي ممکن مي‌سازد.

دبیر دومين همايش رويکردهاي ميان‌رشته‌اي آموزش زبان، ادبيات و مطالعات ترجمه، توسعه کمی و کیفی را یکی از اهداف و نکات برجسته این همایش ذکر کرد و افزود: در جهت استفاده از یافته‌های علمی و روش‌های پژوهشی دیگر حوزه‌ها و ارتباط شناخت و بهره‌مندی بهتر از مفاهیم و رویکردهای علوم مختلف، انگاره‌های مورد نظر برگزار کنندگان این همایش طیف وسیعی از حوزه‌های پژوهشی را در بر گرفته و در این راستا محورهای اصلی مقالات فراخوانده شده شامل پژوهش‌های ادبی، آموزشی زبان و مطالعات ترجمه، در ارتباط با کارآفرینی و اشتغال و تلفیق و مهاجرت است.

وی اضافه کرد: همچنین بومی‌سازی و جهانی‌سازی، فرهنگ و جامعه، جنسیت و هویت، رسانه و روایت، فلسفه و مذهب، ایدئولوژی و قدرت، نمایندگی و سرمایه، حافظه و شناخت، نقد و سبک شناسی، معنا و نماد شناسی، آینده پژوهی، کودک و بینا نسلیت و فناوری اطلاعات ترسیم شده از دیگر رویکردها و محورهای این همایش است.

دبیر دومين همايش رويکردهاي ميان‌رشته‌اي آموزش زبان، ادبيات و مطالعات ترجمه تصریح کرد: وام‌گیری مفاهیم، ایده‌ها، روش‌ها و روش‌شناسی‌های حوزه‌های یاد شده و پیوند و ارتباط دوسویه بین این حوزه‌ها و پژوهش‌های زبانی می‌تواند وسعت نگاه پژوهشگران و غنای پژوهشی حوزه‌های آموزش زبان و ادبیات و مطالعات ترجمه را در بر داشته و کمک شایانی به حل مسائل پیچیده فرهنگیزبانی باشد.

خوش‌سلیقه تاکید کرد: از این رو، از پژوهشگران و دانشجويان تحصیلات تکمیلی رشته‌هاي ادبيات و زبان انگليسي، فرانسه، آلماني، عربي، روسی، فارسي و ديگر زبان‌ها، جغرافيا و مطالعات منطقه‌اي، تاريخ، تعليم ‌و تربيت، روانشناسى، مدیریت، مطالعات اديان، جامعه‌شناسى، ارتباطات، مطالعات فرهنگي و ترجمه، فناوري اطلاعات و ساير حوزه‌هاي علمي مرتبط در زمينه‌هاي علوم انساني دعوت به عمل آمد تا در اين رويداد علمي حضور يافته و نتايج پژوهش‌هاي خود را ارائه نمايند.

وی گفت: بیش از 1100 پیشنهاد توسط دبیرخانه این همایش دریافت شده است؛ منتخبی از این مقالات در دو بخش سخنرانی و پوستر به زبان‌های فارسی و انگلیسی ارائه خواهد شد.

خوش‌سلیقه عنوان کرد: ثبت نام از شرکت کنندگان همایش از 9 خرداد ماه در دو بخش سخنرانان و شرکت کنندگاه آزاد آغاز خواهد شد.

دبیر این همایش با بیان اینکه «در این همایش از اساتید برجسته ایرانی از دانشگاه‌های تبریز، علامه طباطبایی، آزاد اسلامی و فردوسی دعوت شده است» خاطرنشان کرد: همچنین از پژوهشگران بین‌المللی از دانشگاه‌های انگلیس، هلند، استرالیا و قطر دعوت به عمل آمده است تا آخرین یافته‌های پژوهشی خود را در اختیار شرکت کنندگان این همایش قرار دهند.

وی ادامه داد: رویکردهای قوم‌شناختی به دانش در بستر فرهنگ، نقش بلاغت در سبک شناسی، کاربرد نظریه روایت اجتماعی در مطالعات ترجمه، رويکردهای ميان‌رشته‌اي ادبيات تطبيقي، ابعاد ترجمه فرهنگی و نیز توان اجتماعي ادبيات کودک و نوجوان در ویژگی‌های خاص زبان قرآن و از جمله موضوعات سخنرانی‌های اصلی در این همایش خواهد بود.

دبیر دومين همايش رويکردهاي ميان‌رشته‌اي آموزش زبان، ادبيات و مطالعات ترجمه عنوان کرد: در این همایش سه میزگرد تخصصی با موضوع «چالش‌ها وراهبردهاي پژوهش‌هاي ميان رشته‌اي» به تفکیک در سه حوزه آموزش زبان، ادبیات و مطالعات ترجمه برگزار می‌شود.

خوش‌سلیقه افزود: همچنین 6 کارگاه آموزشی با هدف آموزش دانش و مهارت‌های جدید در راستای موضوعات این گردهمایی در حاشیه این همایش برگزار خواهد شد.

وی تصریح کرد: از سوي دانشگاه فردوسي به شرکت‌کنندگان گواهي ارائه مقاله، شرکت در همایش، و شرکت در کارگاه‌های آموزشی ارائه خواهد شد؛ اين همايش در روزهاي سه‌شنبه و چهارشنبه، 14 و 15 مهر، در دانشکده ادبيات و علوم انساني دانشگاه فردوسي برگزار خواهد شد.

Written by: Azra Ghandeharion